Dinsdag 7 april – Sessie 3: Student Retention and Satisfaction Strategies in Online Courses

7 04 2009

Student Retention and Satisfaction Strategies in Online Courses
Pam Sharma, Professor of Physics, West Virgina Northern Community College

Tevredenheids scores van studenten over online leren blijven een aandachtspunt in het hoger onderwijs. Om deze scores te verbeteren, moeten zowel online- als interactieve leeractiviteiten en vooral communicatie errond worden geïntegreerd.
Leeractiviteiten, gebaseerd op Vygotsky sociale leertheorie en het Motivatie Model van Keller, werden gedeeld.

Dit was jammergenoeg een saaie en erg theoretische sessie.

Kellers motivation model

Aandacht vestigen op online tools
Relevantie van communicatie en interactieve tools
Confidentie in het gebruik van communicatiemiddelen
Satisfactie met het online leren

Dit model werd geïntegreerd:

• Studenten kregen vooraf verplicht uitleg over hoe te communiceren en reageren via face to face onderwijs
• Er was tijd voor oefenen
• Er werden  protocols opgesteld voor communicatie en interactie

Verder ging het over hoe studenten werden verplicht een inleidende reactie te plaatsen op een dicussion board, verplicht aantal antwoorden, verplichten om relevante reacties, voorzien van bronvermelding te plaatsen,…

Om zo te komen dat de communicatie steeg.

Een vreemde, theoretische  sessie waar ik niets van heb bijgeleerd.
En ik was niet alleen, velen verlieten de zaal na een half uurtje.

Advertenties

Acties

Informatie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s




%d bloggers liken dit: