Dinsdag 7 april – Sessie 5: Engaging the Google Generation: From Podcasting to Peer-Review

7 04 2009

Engaging the Google Generation: From Podcasting to Peer-Review
Christopher W. Stokes, Senior University Teacher, University of Sheffield

De populariteit van het delen van foto’s en video’s in de web 2.0 cultuur maakte het tot norm wanneer studenten media maken en delen.
Met dit in het achterhoofd, verkenden we de obstakels die een eerstejaars student toelaten om bij te dragen aan een opdracht die gebruik maakt van de web 2.0 cultuur én onze perceptie van de verwachtingen van de student van online leren.

In navolging van hun geslaagde poging in het gebruik van een door de student geleide podcasting voor groeps- assessment, werd het project uitgebreid om eerstejaarsstudenten tandarts verscheidene opties aan te bieden om bij te dragen aan group assessments.

In het podcast- project dienden studenten met audio- tools als Audacity en Garage Band een 5 minuten durende opname te maken waarin iedereen van de groep aan bod moest komen (daadwerkelijk te horen was). Zo was men verplicht samen te komen (niet elk zijn deel van een PPT te maken of “strootje trek” over wie van de groep daadwerkelijk een PPT moest presenteren. Nu volstond het de audio- opname op Blackboard te gooien.

Dit jaar werd een en ander in een hogere versnelling gezet:

Studenten dienden media naar keuze op de “Blackboard Learning System – Vista Enterprise License’s peer-review tool” te plaatsen om zo de bijdragen van andere groepen te beoordelen. De docent merkte dat voor het ruwe werk gebruik werd gemaakt van Facebook of van het door de instelling aangeboden open source facebook variant ELGG.
Eens het denkwerk op een van die platformen of in het café achter de rug, ging men aan het werk en werden resultaten en vooruitgang op het officiële platform geplaatst.

Het resultaat waren:

  • 9 word- bestanden (sommigen blijven trouw aan een klassieke paper)
  • 2 wiki’s
  • 14 powerpoint files
  • 5 zelfgemaakte videofilms
  • 0 podcasts (audio alleen lijkt een Z- generatie student dus zeker niet langer aan te spreken)

Elke student maakte een blog entry waarin stond beschreven wat ze voor het project hadden gedaan. Mede- studenten gaven hierop commentaar en een rating.

Advertenties

Acties

Information

One response

14 04 2009
Linda

hé Joris, wat was je eigen beoordeling van deze sessie?
Ik heb deze man vorig jaar bezig gehoord en vond dat toen best wel interessant.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




%d bloggers liken dit: