Woensdag 8 april – Keynote Gordon Freedman: Step Change: Re-Engineering or Re-Invention?

8 04 2009
Gordon Freedman

Gordon Freedman

Step Change: Re-Engineering or Re-Invention?
Gordon Freedman, Vice President Education Strategy, Blackboard

Tot een jaar geleden werd over de voordelen van technologie nog steeds gediscussieerd.

Vandaag is het duidelijk dat de noodzaak om te voldoen aan de noden van zowel studenten als de samenleving, is het duidelijk dat technologie zowel een korte als lange termijn rol zal spelen in het ontwikkelen van onderwijsculturen.

Gordon Freedman

De idee dat een verandering moet gebeuren in het hoger onderswijs is duidelijk, maar hoe ?

In 2006 is Blackboard begonnen met onderzoek naar hoe onderwijssystemen wereldwijd werken. Vandaag staan er grote veranderingen aan te komen.
Veroorzaakt door enerzijds de economische crisis en anderzijds de twijfel en nervositeit die ontstaat omdat men zich wat gevangen voelt tussen verleden en toekomst.

Volgens Blackboard komt er een duidelijke “step change”; een overgang over hoe het beleid in onderwijsinstellingen (zouden moeten) worden aangepakt.
En Blackboard wil hierbij helpen. Samen met instellingen en beleidsmakers over verschillende niveaus (van lager onderwijsinstellingen tot het Britse parlement toe) proberen ze de onderwijsvisie en noden te omschrijven en te hertekenen.
Het belang is groot. In het Verenigd Koninkrijk zijn inkomende studenten (uit andere landen) in financiële waarde het vijfde exportproduct.

Moet een leeromgeving zich bewegen van de machinekamer naar de stuurcabine ?

Van de oude idee om door ouders of omgeving verplichte studenten af te leveren met een bepaald en slechts één na vier/vijf jaar afgerond curriculum/diploma aan een bepaalde universiteit moet worden afgestapt.

We moeten naar meer mix, meerdere opleidingen en credits, zowel online, blended als face to face met een betrokken student die over verschillende portfolio’s beschikt die flexibel kan studeren in plaats en tijd omdat deze student misschien ook deeltijds op de arbeidsmarkt actief is.

Blackboard biedt instellingen de kans zicht te laten bijstaan bij deze shift- change.
In de Q&A werd duidelijk dat bijvoorbeeld de Baltische staten, als erg geraakt door de economische crisis, sterk zullen moeten consolideren. Ook in uitgaven. En wanneer beleidsmakers niet onmiddellijk de rol van een elektronisch leerplatform (van Blackboard) vatten, biedt Blackboard aan mee betrokken te worden in deze gesprekken zodat over aangepaste licenties en bijhorend prijskaartje kan worden onderhandeld.

Een andere opmerking ging over het feit dat pilootprojecten opdrogen van zodra de financiering van zo’n project stopt. Ook daar gaat Blackboard een engagement aan dat ze samen met de inrichter wil zoeken naar andere, nieuwe financieringsmogelijkheden.

Het was een interessante sessie en de nood aan verandering blijkt duidelijk. Ook hier werd de sessie aardig voorzien van de nodige commerciële dubbele bodem van Blackboard. Maar of ik mij daar nu aan stoor ? Een beetje.
Tenslotte willen ze oplossingen voor bestaande en toekomstige probleem aanbieden.

Gordon Freedman heeft over dit boeiend onderwerp een aantal white papers (www.blackboard.com/research) geschreven.

Advertenties

Acties

Information

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




%d bloggers liken dit: